torsdag den 17. april 2008

Gamle postkort

Jeg har et stykke tid gået med den idé, at der skulle oprettes en landsdækkende klub for postkortsamlere.

Jeg fornemmer, at interessen for især ældre postkort er stærkt stigende. Mange samler postkort fra deres fødeegn eller deres hjemegn. Og motivsamleriet synes også at være inde i en god gænge.

Selv handler jeg også en del med postkort. Og har mit faste samleområde, som er Aarhus By.

Det kan altsammen ses på min hjemmeside: www.kortlink.dk/8rh

Her er der endvidere mulighed for at se nærmere på min beslægtede hobby: Frimærker.

Men tilbage til ideen.

Jeg tror, der er behov for et forum, hvor sælgere, byttere og købere kan få inspiration. Stille spørgsmål og deltage i diskussioner og udveksle synspunkter.

Ofte har jeg behov for at få stedidentificeret et postkort. Her kunne sådan en organisation yde en god form for førstehjælp.

Jeg er stærkt i tvivl om, hvorvidt der skal være tale om en selvstændig forening, eller der skal søges tilknytning til Danmarks Filatelist Forbund, som en specialafdeling.

Selv hælder jeg mest til det sidste, bl.a. fordi forbundet nu har "ophøjet" postkortsamlinger til at komme i udstillingsreglementet. Og så fordi man ikke skal til at opfinde den dybe tallerken omkring opstilling af vedtægter m.v.

Det ville være rart, om denne blog her kunne afføde nogle kommentarer, så vi kan fornemme, om der overhovedet er en pil. Og hvor den fører hen??


Alle er velkomne med input.

Med venlig hilsen

Bjørn Eriksen
8320 Mårslet
www.kortlink.dk/8rh

6 kommentarer:

Henrik Selsøe sagde ...

Absolut en god ide med en netbaseret postkortklub. Jeg tror, at den skal være uafhængig, gratis, i vidt omfang medlemsstyret, og som sagt rent netbaseret.
Dette forudsætter en webmaster med tid til sagen og lidt teknisk indsigt, som kunne fungere som filter, så kun "godkendte" ting publiceres.

Bjørn Eriksen sagde ...

Tak Henrik!

Ja, den ide er mig ikke fremmed. Skal jeg forstå det sådan, at du foretrækker en forening uafhængig af DFF?

Bjørn Eriksen sagde ...

Claus Boye skriver

Hej Bjørn.

Jeg prøver at gøre en lang historie kort.

Fra sidst i 80èrne havde 3F ( Frederiksberg Frimærke Forening ) en postkortfraktion ( det blev den kaldt ).

Vi mødtes 1 gang om måneden på biblioteket på Danasvej på Frederiksberg.

Initiativtager dengang var Martin Kristiansen, som stadig sidder i 3F`s bestyrelse.

På det højeste havde vi et fremmøde på 20-25 samlere pr. gang, og det var også ok.

Vi havde af og til foredrag, men det var ikke det , som folk var
interesseret i. De ville købe/sælge og bytte.

Med tiden blev fremmødet mindre og mindre for tilsidst nærmest at være 4-5 personer. Det var uholdbart i længden.

Vi var nogle stykker, som et stykke tid havde følt at vi blev begrænset af 3F. Vi havde ikke selvstændig økonomi og brugte en del penge på medlemskab
af en forening og fik ikke særlig meget igen.

Vi tog så initiativ til at opstarte en selvstændig postkortforening i år
2000 uden bindinger til 3F.
Det blev i begyndelsen en stor succes. Vi havde over 50 medlemmer.
Men langsomt men sikkert ramlede vi ind i nogle af de samme problemer som
da vi var en fraktion til 3F. Vi kunne selv styre vores økonomi, men efterspørgslen efter debat, fordybelse og forskning i postkortemnet var
forbavsende lille.
Vi var en bestyrelse på 3 og 2 suppleanter. Jeg selv var formand. men enten var jeg ikke god nok til at uddelegere arbejdet eller så var de andre bestyrelsesmedlemmer sløve eller det var en køn blanding af begge faktorer. På nær kasserarbejdet som fungerede udmærket, følte jeg at jeg
stod for det hele. Der kom aldrig initiativer fra de andre bestyrelsesmedlemmer.

Vi blev også færre og færre til mødeaftenerne for tilsidst at ende med 5-6 personer igen, som under 3F tiden.

Jeg kørte træt efter 5 år og trak mig fra bestyrelsen. Ingen andre ønskede at stille op som formand.

Vi indkaldte til ekstra-ordinær generalforsamling. Men lige meget hjalp det. Ingen stillede op. Så
vi opløste klubben.

Vi havde arbejdet med ideer så som oprettelse af hjemmeside og hen ad
vejen etablering af et blad, men det blev kun til den spæde opstart af en hjemmeside.

Jeg hilser din ide meget velkommen. Hvis det skal være en landsdækkende klub er det nok vigtigt med en god hjemmeside med plads til efterlysninger, debat, auktion og lignende. Jeg tror også et blad er vigtigt. Jeg har set det blad som fotohistorisk selskab laver. Det er bare fantastisk.

Men alt dette kræver nogle ildsjæle. Jeg valgte i stedet for klubarbejde at lægge mine kræfter i deltagelse i projektet omkring produktionen af en mere generel postkortbog som modvægt til de utallige lokaltopografiske postkortbøger, som er dukket op de sidste 20 år.

Jeg er enig med dig i, at der er mere at hente nu i en organisering i frimærkeregi, da netop grænserne er blevet blødt noget op
bl. a. ved udstillinger og akcept af postkort i det hele taget.

Men argumentet bør ikke være, at så slipper vi for at lave nogle
> vedtægter. Det er ikke så svært. De fleste klubvedtægter er blot og bar standardvedtægter.

Jeg hører gerne fra dig og følger spændt udviklingen på sidelinien. Måske kan jeg godt lokkes på et tidspunt, men lige nu og her er jeg blot en tilskuer, som kommer med et pip af og til.


Med venlig hilsen
Claus Boie

Bjørn Eriksen sagde ...

Forretningsfører Ib Krarup fra Danmarks Filatelist Forbund:

Hej Bjørn

Han (navn udelades) har i Vestsjælland startet en postkortklub - men uden forforbundet.

Jeg kender af indlysende grunde ikke så meget til klubben.

Hvis du ønsker råd og vejledning til at starte en landsdækkende postkortklub under forbundet, så ring til mig så vi kan få en snak om hvordan det kan gribes an.

Mvh.

Ib Krarup, DFF (32 50 18 86)

Anonym sagde ...

Hej Bjørn Eriksen. Jeg samler selv på gamle postkort. Da jeg kun er i 30'erne har jeg ikke så mange kort, men en sjov hobby er det. Jeg har også udenlandske kort, som jeg har byttet mig til via "postcrossing.com". Så jo en postkortforening kunne være en god idé. Her kunne man lave medlemsaftener med mulighed for at bytte kort. mv.
hilsner fra Per Brønnum.

Anonym sagde ...

Hej Bjørn

Jeg har på Filatelistisk Mødested lavet et forum for postkortsamlere, hvor i bare kan boltre jer.
http://moedestedet.forumup.dk/viewforum.php?f=15&mforum=moedestedet

Mvh.
Knud-Erik Andersen